Hoeveel mails krijg jij binnen op een dag? Waarschijnlijk een hele hoop, en dat is niet voor niets. Bedrijven zetten e-mailmarketing graag in om nieuwe producten of diensten te promoten, (persoonlijke) updates te geven of simpelweg om ‘on top of mind’ te blijven bij bestaande klanten. Het verzenden van persoonlijke nieuwsbrieven is dan ook een simpele, maar effectieve vorm van contentmarketing.
Een nieuwsbrief is een e-mail die je om de zoveel tijd naar bestaande en potentiële klanten verstuurt. Hoe vaak je dit doet, kun je zelf bepalen. Sommige bedrijven versturen elke dag een e-mailnieuwsbrief, terwijl andere bedrijven ervoor kiezen om dit slechts een keer in de maand te doen. Dit kan mede afhankelijk zijn van het soort klanten dat je wil aantrekken en de producten of diensten die je verkoopt.
Waarom kiezen voor e-mailmarketing?
Daarbij is het vooral belangrijk dat de nieuwsbrief relevant is, want het moet voor de klant niet voelen als een spammail of reclamefolder. Als je e-mailmarketing goed aanpakt, kan dat grote voordelen opleveren voor jouw bedrijf. Met nieuwsbrieven kun je onder andere:
- (Nieuwe) producten of diensten promoten: In een nieuwsbrief kan je meer foto’s en informatie kwijt dan in de meeste andere vormen van contentmarketing.
- Klanten persoonlijk benaderen: Door (persoonlijke) ontwikkelingen binnen het bedrijf te vermelden in de nieuwsbrief onderhoud je een goede klantenrelatie en blijf je on top of mind.
- Veel mensen bereiken: Jouw (potentiële) klanten zien jouw bedrijfsnaam voorbij komen iedere keer dat je een nieuwsbrief verstuurt. Deze komen ze altijd tegen tijdens het checken van hun inbox.
Grijp de aandacht van de lezer
Hoe leuk de nieuwsbrief ook is geschreven, je moet er wel voor zorgen dat jouw klanten deze ook daadwerkelijk lezen. Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk om de aandacht te trekken binnen de overvolle mailbox van jouw doelgroep. Je wil natuurlijk voorkomen dat de nieuwsbrief ongelezen in de prullenbak verdwijnt! Let er daarom altijd op dat de onderwerptitel en de preview van de nieuwsbrief de ontvanger prikkelen. Kies bijvoorbeeld voor een klikbare titel van de mail, die klanten aanspoort de mail te openen. Dit kun je doen door de titel te beginnen met een werkwoord, omdat dit de lezer aanzet tot actie. Zo klinkt ‘Ontdek onze nieuwe producten’ een stuk aantrekkelijker dan ‘Dit zijn onze nieuwe producten’. Daarnaast kan het ook goed werken om emoji’s te gebruiken in de onderwerptitel, omdat die extra in het oog springen.
Hetzelfde geldt voor de preview van de e-mail, het eerste deel van de inhoud die al te lezen is in het mailoverzicht. Zo kun je de mail bijvoorbeeld beginnen met een prikkelende vraag of een voorproefje van wat de lezer te weten komt in de rest van de mail. Zo’n begin kan de lezer echt de mail in sleuren. Als de onderwerptitel jouw klant nieuwsgierig heeft gemaakt, kan de preview net het laatste zetje zijn om de mail aan te klikken en verder te lezen.
Maak persoonlijke nieuwsbrieven ook echt persoonlijk
We hadden het hierboven al even over het geven van persoonlijke updates in nieuwsbrieven. Door dit te doen voelen klanten meer een connectie met jouw bedrijf. Dat is belangrijk, want trouwe klanten zijn goud waard. Houd het dus niet alleen persoonlijk vanuit het bedrijf, maar maak de nieuwsbrief ook persoonlijk naar de klant toe. Spreek klanten persoonlijk aan in de aanhef. Dat kan met een simpele ‘Hi Eva’, maar een nieuwsbrief die verzonden wordt op maandag kan bijvoorbeeld ook prima beginnen met ‘Hoe was jouw weekend, Tim?’. De aanhef wordt getoond in de preview van de mail en kan dus belangrijker zijn dan je misschien verwacht.
Je kunt ook nog verder gaan in het personaliseren van de e-mailmarketing, bijvoorbeeld door de klanten op te delen in bepaalde doelgroepen. Zo kun je iedere groep een andere mails sturen, die beter aansluiten op hun interesses en behoeftes. Hoe je jouw klanten categoriseert, kun je helemaal zelf bepalen. Je kunt bijvoorbeeld filteren op basis van koopgedrag, leeftijd of zelfs op hoe vaak ze mails willen ontvangen. Dat laatste is iets wat je ook prima aan klanten kunt vragen: willen ze wekelijks de nieuwste producten in hun inbox te zien krijgen of houden ze het liever bij de maandelijkse updates van jouw bedrijf? Je kunt hiermee experimenteren en als je eenmaal de juiste formule hebt gevonden, zul je zien dat het zijn vruchten afwerpt!
Persoonlijke nieuwsbrieven via Cybermatic
Nieuwsbrieven kunnen dus van grote waarde zijn binnen jouw marketingstrategie. Wil jij ook meer klantenbinding met behulp van e-mailmarketing? Cybermatic kan je daarbij helpen. Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!